Post navigation

Aktualności

Kampania 2023

Trzeźwy Poranek w Katowicach. Rozpoczęła się kampania „Prowadzę jestem trzeźwy”

3 listopada w Katowicach, Fundacja Trzeźwość im. Krzysztofa Gmyrka wspólnie z Województwem Śląskim, Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej Województwa Śląskiego oraz Śląską Policją przeprowadzili akcję „Trzeźwy poranek” wśród kierowców. To działanie stanowiło część inauguracji trwającej do końca listopada kampanii społecznej „Prowadzę jestem trzeźwy”. Wszyscy uczestnicy badania byli trzeźwi i zostali uhonorowani brelokami – symbolem kampanii, które wręczał Jarosław Juszkiewicz, dziennikarz radiowy, rozpoznawalny wśród kierowców także jako głos popularnej nawigacji.

W tym roku w okresie Wszystkich Świętych na drogach województwa śląskiego doszło do 10 wypadków, w których rannych zostało 12 osób. Policjanci śląskiej drogówki zatrzymali 86 kierowców będących pod wpływem alkoholu.

Jazda pod wpływem alkoholu i środków odurzających wiąże się nie tylko z konsekwencjami prawnymi, ale może nieść ze sobą ogromne tragedie. Od stycznia do września tego roku nietrzeźwi kierujący
w województwie śląskim spowodowali 69 wypadków, w których zginęło 11 osób, a 80 zostało rannych. W tym samym okresie w naszym regionie zatrzymano aż 9399 nietrzeźwych kierowców, to o 193 osoby więcej niż w analogicznym okresie rok temu
– poinformował sierż. sztab. Damian Sokołowski, specjalista Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Katowicach. – Każda ilość alkoholu upośledza nasze zmysły i wpływa na jazdę stwarzając zagrożenie w ruchu drogowym – dodał.

Dane statystyczne jednoznacznie potwierdzają konieczność prowadzenia działań edukacyjnych związanych z bezpiecznym prowadzeniem pojazdów w kontekście spożycia alkoholu lub innych środków odurzających. Taką rolę pełni od ponad 20 lat kampania społeczna „Prowadzę jestem trzeźwy”, która rozpoczęła się w województwie śląskim i potrwa do końca listopada.

W ramach inauguracji kampanii Fundacja Trzeźwość im. Krzysztofa Gmyrka, Województwo Śląskie oraz Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Województwa Śląskiego, organizatorzy tegorocznej edycji we współpracy z partnerem merytorycznym Śląską Policją, przeprowadzili akcję „Trzeźwy Poranek” na ulicach Katowic. W akcji uczestniczył też ks. Piotr Brząkalik, współzałożyciel Fundacji, Duszpasterz Trzeźwości Archidiecezji Katowickiej oraz przedstawicielka partnera kampanii TEXA Poland, dyrektorka zarządzająca Barbara Masłowska.

Podczas przeprowadzonych kontroli trzeźwości policjanci komendy miejskiej w Katowicach przeprowadzili profilaktyczne rozmowy z kierowcami, a ambasador akcji, dziennikarz radiowy i lektor Jarosław Juszkiewicz wręczał pamiątkowe breloki – symbole kampanii.

Wierzę, że razem możemy wpłynąć pozytywnie na nawyki i świadomość kierowców, przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa na naszych drogach. Dlatego już po raz trzeci zaangażowałem się w tę akcję i jestem dumny, że mogę być jej częścią. To, co sprawia, że kampania „Prowadzę jestem trzeźwy” jest mi tak bliska, to moja druga „tożsamość” jako głos Google Maps. Dzięki niemu jestem rozpoznawalny wśród kierowców i towarzyszę im na drodze. Chcę wykorzystać popularność mojego głosu w słusznej sprawie. Kierowcy słuchają mnie podczas podróży, więc chcę przekazać im ważne przesłanie: kieruj się rozsądkiem – mówił Jarosław Juszkiewicz.

Wybór województwa śląskiego jako miejsca realizacji kampanii „Prowadzę jestem trzeźwy” odzwierciedla potrzebę podejmowania działań prewencyjnych w obszarach o najwyższej gęstości zaludnienia, gdzie codziennie na drogach spotyka się znaczną liczbę kierowców.

Cieszymy się, że istnieje Fundacja Trzeźwość, która od wielu lat podejmuje tego typu działania. Jako Województwo Śląskie i Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej mamy przyjemność i zaszczyt wspierać ją finansowo poprzez dofinansowanie kampanii „Prowadzę jestem trzeźwy”, tak aby mogła być rozpropagowana w całym naszym województwie – przekazała dr Anna Zasada-Chorab, dyrektorka Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej Województwa Śląskiego.

W tym roku do akcji dołączyła firma TEXA Poland, globalny lider w projektowaniu, wdrażaniu oraz produkcji wielomarkowych urządzeń diagnostycznych, który na co dzień edukuje kierowców na temat roli stanu technicznego pojazdów w bezpieczeństwie drogowym.

Od lat z podziwem obserwuję działania Fundacji, dlatego bardzo się cieszę, że zostaliśmy zaproszeni do udziału w akcji „Prowadzę jestem trzeźwy”. Jako producent m.in. systemów aktywnego wsparcia kierowcy, wiemy jak ważne jest bezpieczeństwo na drodze. Włączenie się w kampanię pozwala nam zwrócić uwagę na fakt, że nawet najdoskonalsze technologie zawiodą, jeśli za kierownicą pojazdu usiądzie nietrzeźwy kierowca – mówiła Barbara Masłowska, dyrektorka zarządzająca w TEXA Poland.

Tegoroczna odsłona kampanii „Prowadzę jestem trzeźwy” jest skierowana także do użytkowników rowerów oraz popularnych, zwłaszcza wśród młodych, hulajnóg elektrycznych. Organizatorzy akcji przypominają, że zakaz jazdy pod wpływem alkoholu i innych środków odurzających dotyczy także tych pojazdów – za jazdę w stanie nietrzeźwości narażamy się na mandat w wysokości 2 500 zł, a w stanie po użyciu 1 000 zł.

Chcemy, by nasz apel trafił do wszystkich uczestników ruchu drogowego. Gdy widzimy, że w naszym otoczeniu ktoś spożywał alkohol lub jest pod wpływem środków odurzających, reagujmy. Zabierzmy takiej osobie kluczyki, wezwijmy taksówkę lub powiadommy policję. Od naszej prawidłowej reakcji może zależeć czyjeś życie lub zdrowie – apeluje Anna Meres-Mikołajczyk, rzeczniczka prasowa Fundacji Trzeźwość.

„Prowadzę jestem trzeźwy” to kampania społeczna, którą od ponad 20 lat organizuje Fundacja Trzeźwość im. Krzysztofa Gmyrka. Tegoroczna odsłona jest prowadzona na terenie województwa śląskiego i współfinansowana z budżetu Województwa Śląskiego w ramach Programu przeciwdziałania uzależnieniom w województwie śląskim na lata 2022-2030. Akcja – obejmująca outdoor, radio oraz social media – potrwa do końca listopada. Ambasadorami kampanii są aktor Bartosz Waga oraz dziennikarz Jarosław Juszkiewicz, którzy wzięli udział w realizacji spotów video i radiowych.